|
Wysłany: Wto 21:32, 31 Lip 2007 Temat postu: Założenia autorskie |
|
|
Pokazane warianty to propozycja, nie ostateczne rozwiązanie. Żeby właściwie odczytać intencje autora, warto zapoznac się z założeniami, jakimi kierował się podczas projektowania. Oto one:
REWITALIZACJA RYNKU W KRUSZWICY - WARIANT II
1. Uzasadnienie kompozycji
Zostaje przywrócony rynkowi należny charakter „salonu miasta” - miejskiej, reprezentacyjnej przestrzeni publicznej. Główna, otwarta część placu dominuje wielkością. Część otwartą otacza wyższa zabudowa, która pełni funkcję naturalnych "ścian" wydzielających przestrzeń placu. Pierzeje nie są przysłonięte wysokimi drzewami - elewacje budynków są widoczne. Zostaje otwarty widok na kościół św. Teresy. Od południa zamknięcie placu stanowi ściana zieleni wysokiej, a za nią na osi rynku – zieleniec. Historyczny układ urbanistyczny staje się czytelny.
2. Podział funkcjonalny
Projektuje się podział rynku na dwie części:
- północną (otwarty plac)
Część otwarta – rynek - jest tradycyjnym, centralnym miejscem miasta, które może pełnić różne funkcje (ogródki piwne, imprezy masowe) Plac jest zakończeniem głównej ulicy handlowej Kruszwicy - Al. Niepodległości. Wariant II posiada fontannę z symbolem w centralnej części – podnosi to reprezentacyjny charakter, natomiast wariant III posiada nieco większy plac z północną ekspozycją sceny – jest bardziej przystosowany do widowisk scenicznych.
- południową (zieleniec)
Część zielona izoluje plac od hałasu (wzmożonego na zakręcie drogi krajowej). Stanowi niewielki skwer wypoczynkowy.
Plac stanie się przechodni - dopasowany do głównego kierunku ruchów pieszych. PATRZ PS !!!
3. Elementy wprowadzone na rynek
- fontanna z symbolem miasta (np. kołem Piasta, bądź postacią Piasta Kołodzieja)
- element informacyjny (np. słup, tablica historyczna, legenda, drogowskaz)
- słup ogłoszeniowy
-budka telefoniczna lub telefon zainstalowany w inny sposób
-miejsce na lokalizację sceny, zimowe ustawienie choinki
-miejsce na sezonowe ustawienie ogródków (piwo, napoje, lody itp.)
- uporządkowanie i oznaczenie miejsc parkingowych
- oświetlenie rynku (wysokie latarnie uliczne oraz niższe ozdobne, oświetlenie zainstalowane w słupach, murkach i posadzce)
- nowe i na nowo rozlokowane elementy małej architektury (murki, ławki, kosze na śmieci)
KSZTAŁTOWANIE RYNKÓW MIEJSKICH
ANALIZA RYNKU KRUSZWICKIEGO
1. Pożądane cechy rynków miejskich
Miasto potrzebuje centralnego punktu. W miastach o historycznym układzie urbanistycznym centralną przestrzenią są rynki. Są one „salonami miast”, są przestrzeniami wyjątkowymi, odświętnymi. Można określić pożądane dla rynku/placu cechy:
- Dobrze funkcjonujący rynek stanowi „centrum społeczności” – jest akceptowany i wykorzystywany przez mieszkańców jako tzw. „przestrzeń publiczna”, czyli dostępna dla wszystkich, z którą utożsamiają się wszyscy mieszkańcy miasta.
- Rynek jest charakterystycznym miejscem – powinien posiadać swój wizerunek, podkreślać tożsamość miasta.
- Rynek – to przestrzeń dla pieszych. Powinien posiadać elementy przyciągające ludzi (atrakcje – np. fontanna, budowla, pomnik, kawiarnie, ogródki sezonowe) oraz umożliwiające im pobyt (siedziska, oświetlenie, kosze na śmieci). Ważne jest umożliwienie ludziom różnych form spędzania czasu. Ściany rynku być „żywe” – zawierać sklepy, kawiarnie, bądź urzędy.
- Atutem placów jest możliwość ich różnorodnego wykorzystania, aranżacji (np. sezonowe ogródki, scena).
2. Błędy w aranżacji placów
Błędnie zaprojektowany plac nie przyciąga mieszkańców. Dzieje się tak, kiedy:
- program placu jest oderwany od rzeczywistości,
- brakuje różnych propozycji spędzania czasu,
- zamiast pieszych – dominują samochody, brak udogodnień (np. ławek),
- kiedy wystrój placów jest niefunkcjonalny
Wżna dla placu jest też dobra widoczność. Kiedy dominują drzewa - przestrzeń przestaje być otwarta, co nie sprzyja korzystaniu z placu.
3. Rynek w Kruszwicy
Zieleń. Drzewa są dominujące na kruszwickim rynku. Zmieniają charakter placu, który z RYNKU przekształcił się w PARK. Drzewa przysłaniają widoczność na kościół św. Teresy, na kamienice. Pozwalają oglądać pierzeje jedynie w okresie jesienno-zimowym. Powodują, że rynek nie jest odbierany przez przejeżdżających jako punkt centralny miasta.
Handel. Projektując należy postawić pytanie, jaka ma być funkcja rynku; czy ma on być placem targowym przystosowanym do handlu obwoźnego, czy powinien stanowić raczej „salon miasta”. W projekcie postuluje się nadanie rynkowi reprezentacyjnego i odświętnego charakteru, natomiast przeniesienie funkcji targowej w inne miejsce.
Przystanek PKS. Podobnie należy odnieść się do lokalizacji na rynku przystanku PKS. Chociaż stanowi on pewien punkt zbiorczy ruchu pieszego, to jednak funkcja dworca autobusowego i przejazd kilkudziesięciu autobusów dziennie nie są korzystne dla rynku, tym bardziej, kiedy przyjmuje się założenie rynku jako „salonu miasta”.
Kompozycja. Rynek posiada formę wydłużonego, zwężającego się prostokąta o wymiarach ok. 175 x 80 m. Plac tych rozmiarów nie jest przyjazny w odbiorze – jest zbyt duży, powinien więc zostać w jakiś sposób podzielony (na część otwartą –dominującą oraz zieleniec – izolujący od zakrętu drogi krajowej).
Główną budowlą przy rynku jest kościół św. Teresy zbudowany w latach 1927-29 w stylu neoklasycznym. Powinien on zostać wyeksponowany, mimo cofnięcia go w stosunku do linii zabudowy pierzei.
Funkcja. Rynek powinien być przede wszystkim charakterystycznym miejscem dla miasta, jego „wizytówką”. Powinien posiadać element symboliczny, podkreślający tożsamość miasta (np. fontannę z symbolem miasta). Powinien służyć też jako miejsce wypoczynku, powinien posiadać możliwość rożnorodnego wykorzystania.
PS W projekcie można odczytać "odwrócenie dzisiejszego układu rynku - zieleniec wędruje na południe, a plac na północ. Po co to? Czy nie jest to marnowanie pieniędzy?
Argument 1 - Chodzi o to, żeby otwarta przestrzeń była otoczona wyższą zabudową - wtedy przechodzień odczytuje przestrzeń jako "wnętrze urbanistyczne". Dziś przestrzeń otwartą na południu rynku - trudno nazwac wnętrzem, bo posiada bardzo niskie ściany - 1-kondygnacyjną zabudowę okalającą.
Argment 2 - rynek - plac centralny jako naturalne przedłużenie Al. Niepodległości - głównej ulicy handlowej miasta.
Argument 3 - powiązanie placu z kościołem św. Teresy - budynkiem dominującym na rynku, mimo jego cofnięcia od linii zabudowy. Kościół w tej chwili jest dla przejeżdżających słabo widoczny.
Argument 4 - Rynek - to przestrzeń otwarta - ważniejszy jest więc plac niż zieleniec. Dlatego to dla placu rezerwuje się bardziej korzystne miejsce - oddalone od zakrętu (hałas, trudności w przechodzeniu zprze ulicę).
|
|